Mavo - Havo - Atheneum - Gymnasium
De medezeggenschapraad
 
De medezeggenschapsraad (MR) is de ideale raad om vanuit verschillende perspectieven tegelijkertijd naar ons onderwijs en de organisatie te kijken en hierover in gesprek te gaan. Zowel de schoolleiding als medewerkers als ouders en leerlingen zitten tegelijk aan tafel. Zo zijn alle belanghebbenden vertegenwoordigd.

Hieronder stellen de leden van de MR van het Panora Lyceum zich aan u voor.
Jill Mulder
Leerling 1C en MR-lid
 
Hoi allemaal,

Ik ben Jill, ik ben 12 jaar oud en zit in klas 1C.

Toen ik voor het eerst hoorde over de leerlingenraad leek mij dat erg leuk om in te zitten. Daarna hoorde ik over de MR en dacht gelijk: daar moet ik bij! Want ik hou van dingen organiseren en mee denken over nieuwe ideeën hier in school! Ik wil bijvoorbeeld graag een oplossing bedenken hoe we met zijn alle de aula schoonhouden. En bij de kluisjes is het een beetje saai, daar zou ik het leuk vinden om wat te veranderen en leuker maken.

Toen ze de loting begonnen voor wie er in het MR mag, dacht ik echt van: nee, ik word het sowieso niet. Maar toen ik mijn naam hoorde was ik erg verrast en heel blij. Vooral toen ik daarna Derk zijn naam hoorde vond ik het al helemaal leuk. Want alle andere leerlingen die er waren kende ik niet en Derk al wel. Ik heb veel zin in de toekomst in de MR.
Derk Bezema
Leerling 1K en MR-lid
 
Hallo allemaal, mijn naam is Derk, ik ben 12 jaar oud en ik ben een MR-lid zoals sommigen van jullie vast al weten. Mevrouw van Gils kwam langs in onze klas om ons te vertellen over wat je als MR-lid in te brengen hebt en ik dacht gelijk dat is wel iets voor mij! Ik had mij ook gelijk aangemeld, omdat ik dacht dat ik wel wat had in te brengen en dat heb ik ook. Een week later kwamen we met iedereen bij elkaar die zich hadden aangemeld. En ook ik zat daar. Er konden maar 2 mensen voor het MR gekozen worden. Er ging iemand grabbelen over wie het werd en toen hoorde ik mijn naam en dacht ik: yes! En een paar weken later zit ik hier dan dit stuk over mezelf te schrijven, ik heb heel veel zin in mijn toekomst als MR-lid en hoop dat ik mijn ideeën in de praktijk kan brengen.
Angela Middelveld
Ouder en MR-lid
 
Hallo, mijn naam is Angela Middelveld. Ik woon in Doetinchem, ben getrouwd en heb twee dochters. Ik ben ouder lid van de Medezeggenschapsraad van het Panora Lyceum. Mijn jongste dochter is leerling op het Panora.
 
Het afgelopen jaar was ik lid van de adviesraad van het Panora Lyceum. Toen mijn kinderen nog naar de basisschool gingen, heb ik mij daar ingezet als MR-lid, lid van het bestuur en als voorzitter van de Raad van Toezicht. Ik vind het leuk om die ervaring nu weer in te kunnen zetten bij een nieuwe school.
 
Het Panora is niet alleen een nieuwe school voor mij, maar ook voor mijn dochter. Het is mooi om te zien hoe alle plannen waar we in de adviesraad over gepraat, meegedacht en meebeslist hebben hun weerslag krijgen in het dagelijkse schoolleven van mijn dochter. En als dat voor mijn dochter geldt dan geldt dat dus voor alle kinderen van het Panora Lyceum. Want ik ben me er terdege van bewust dat ik als ouderlid álle ouders/verzorgers van de Panora-leerlingen vertegenwoordig. Daar zet ik mij graag voor in!

Ik kijk ernaar uit om de komende tijd in de medezeggenschapsraad mee te denken en te beslissen over het schoolbeleid van het Panora. Mocht u als ouder in contact met mij willen komen over het Panora Lyceum kunt u mij per mail bereiken op het volgende adres: mr@panoralyceum.nl
   
Jennifer Kamphuis
Pitstopmedewerker en MR-lid
 
Ik ben Jennifer Kamphuis en ik werk op het Panora als medewerker van de pitstop. Je zult me vooral zien als receptioniste op het Panora Lyceum. Mogen starten op een nieuwe school is een unieke kans voor mij en we gaan er samen een fantastische eerste jaar van maken!

Sociaal, onderzoekend, duurzaam en persoonlijk zijn voor het Panora Lyceum erg belangrijk en samen kom je verder dan dat je misschien ooit had verwacht en daar wil ik graag bij helpen. Heb je vragen, wil je even een praatje maken, heb je even hulp nodig, dan ben je aan de juiste adres bij mij! 
Larissa Lurvink
Vakexpert Duits en MR-lid
 
Wil je snel gaan, ga alleen. Wil je ver komen, ga samen.

Het Panora Lyceum is dit schooljaar dan echt van start gegaan en ik heb het geluk dat ik deel mag uitmaken van dit ondernemende en enthousiaste team.

Zelf ging ik vroeger naar een kleine, gezellige middelbare school, waar ik met veel plezier heen ging. Ik voelde mij altijd erg gehoord en ik was erg betrokken met allerlei dingen op school. Klassenvertegenwoordiger, kantinedienst, helpen bij open dagen, veel vond ik leuk om te doen. Het verbaasde me dan ook niet dat ik bij de diploma-uitreiking, welke in het teken stond van Astrix en Obelix, de bijnaam ‘Regelix’ toegekend kreeg.

De middelbare schooltijd heeft mij geïnspireerd om zelf ook docente te worden. Het enthousiasme waarmee ik onderwijs gekregen heb, docenten die voor mij een groot verschil betekend hebben en de liefde voor de talen in een dorp waarbij de grens over de straat loopt, trok mij over de streep.
De afgelopen 9 jaar geef ik dan ook met veel plezier les in de taal en cultuur van ons mooie buurland Duitsland. En, sinds dit jaar mag ik deel uit te maken van een ander, breder team, namelijk de medezeggenschapsraad.

Kritisch na- en meedenken over vraagstukken op beleidsniveau, weten wat er speelt in de organisatie, je mening mogen geven en daarmee een school verder opbouwen, vind ik belangrijk en interessant om te doen.
Heel fijn is het om dit niet alleen te doen, maar in een team met andere collega’s, leerlingen en ouders. Zo blijven we in contact met elkaar en zorgen we ervoor dat alle partijen een stem krijgen en invloed hebben in een school in opbouw en ontwikkeling.

‘Wil je snel gaan, ga alleen. Wil je ver komen, ga samen’. Dit Keniaanse gezegde is precies waar het voor mij om draait.
Purdey Jansen
Vakexpert Nederlands en MR-lid
 
Mijn naam is Purdey Jansen en ik ben vakexpert Nederlands, mentor van klas 1K en lid van de medezeggenschapsraad op ons mooie Panora Lyceum. 

Dat ik in het onderwijs ben beland, is niet geheel vanzelfsprekend. Na mijn eigen middelbare schoolperiode heb ik Nederlands recht gestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Wat ik doe, doe ik graag goed en daarom heb ik deze studie dan ook succesvol afgerond en mag ik mezelf ‘meester in de rechten’ noemen. Ik heb deze studie met veel plezier gedaan. Echter, gedurende mijn studie aan de faculteit Rechtsgeleerdheid, bestond er altijd een twijfel of ik wel als jurist werkzaam wilde zijn. Deze twijfel komt voort uit een bijzondere ervaring tijdens mijn eigen middelbare schoolperiode. Ik zat in klas 6 vwo en in plaats van het maken van een profielwerkstuk, mocht ik lesgeven aan de brugklas. Een onvergetelijke ervaring! Mijn begeleidend docent zei destijds vol enthousiasme tegen me: “Hier moet je iets mee gaan doen!” Maar als eigenwijze puber zei ik tegen hem: “Ja daag. Ik heb acht(!) jaar basisschool achter de rug en daarna ook nog eens zes(!) jaar middelbare school, dan ga ik toch niet studeren om uiteindelijk wéér op school te belanden?” Desondanks heb ik altijd stiekem in mijn achterhoofd gehouden hoe leuk ik het vond om voor de klas te staan en met leerlingen te werken. Een bijdrage mogen leveren, al is deze misschien maar heel klein, aan de toekomst en het leven van een leerling is iedere dag een bijzonder gegeven. Het idee van mijn docent op het vwo om ‘iets met lesgeven te gaan doen’ heb ik eigenlijk nooit echt los kunnen laten. De ‘en nu?-vraag’ die voortkwam uit mijn twijfel na het behalen van mijn master was daarom snel beantwoord: “Ik word docent!”

Zoals jullie hierboven al hebben kunnen lezen, ben ik vakexpert Nederlands. Taalvaardigheid speelt een cruciale rol bij de ontwikkeling van eenieders eigen identiteit. Via taal communiceer je met anderen en bouw je kennis op. Taal is voortdurend in beweging. Zo zorgen bijvoorbeeld de toenemende globalisering, digitalisering en social media voor veel verandering. Bij het vak Nederlands help ik de leerlingen met behulp van taal betekenis te geven aan de wereld om hen heen, zowel dichtbij als ver weg.

Op onze school wil ik graag iedere leerling goed onderwijs bieden. Het maakt mij daarbij niet uit wat jouw persoonlijke achtergrond is. Iedere leerling is uniek en is vrij om zichzelf te zijn. Ondanks de vele verschillen tussen leerlingen bieden wij op het Panora Lyceum gelijke ontwikkelkansen voor iedereen. Respectvol samenwerken en leren en kennismaken met de wereld om je heen staat centraal op onze school. Zo haalt iedere leerling het beste uit zichzelf en overtref jij als leerling misschien wel je eigen verwachtingen!
© 2024, Panora Lyceum. Alle rechten voorbehouden.
...